Здравен център „Дар“

Здравен център „Дар“

Сайт за природолечение, духовно здраве и хармония

Начало

Тези, които имат желание, смелост и опит зад себе си, могат да достигнат всичко, което искат в този свят.
Индийска поговорка

Рубрики

Масажи

Масажи Масажи

Курсове

Курсове Курсове
За духа и за душата

За духа и за душата » Духовни ценности

Будизъм и бодхисатва

* Безгранична любов и състрадание към другите е възвишената цел бодхисатвата да служи на човечеството и на самоусъвършестването

В Типитака, каноническите текстове на палийския будизъм, известен като тхеравада, се различават три вида Освободени:

* Светецът или архат, който наистина е преодолял илюзията за аз-овостта и страстите, но няма необходимото знание и всепронизващото съзнание на просветлението, което помага не само на него, но и на безброй други същества да постигнат просветление

* Отделният Просветен или пачекабуда, който наистина притежава необхватното знание, характерно за един Буда, но не и неговата способност за състрадание.

* Самасамбуда, Съвършено-Просветения, който е не само светец, знаещ и просветлен, но и Съвършен, Превърнал-се-в-Цялост, човек, в когото всички духовни способности са стигнали до съвършенство, до зрялост, до съвършена хармония и чието съзнание обхваща Вселената. Такъв човек вече не може да бъде идентифициран с ограниченията на индивидуалната личност, на индивидуалното битие тук и сега; за него с право се казва: “Никоя мярка не може да го обхване – да се говори за него не съществуват думи!”

Идеала за бодхисатва поставя образа на Буда като висше осъществяване на будисткия стремеж в центъра на религиозния живот. Установява се едно – състоянието на съвършенство, на просветлението, състоянието на Буда е постигнато от едно човешко същество и че всяко същество може да постигне това състояние по същия път.

Нарада Маха-тхера, един от известните представители на цейлонския будизъм, дава красноречив израз на позицията на тхеравадините спрямо идеала за бодхисатвата:
“Будизмът е учение, което в еднаква степен е обърнато към онези, които се стремят към лично спасение, както и към онези, които искат да работят както за своето лично спасение, така и за спасението на другите.

Има сред нас такива, които разбират суетността на светските радости и са така силно убедени в универсалността на страданието, че се възползват от първата възможност, за да се освободят от кръговрата на раждането и смъртта и да достигнат до своето спасение.

Има и други, които не само забелязват и разпознават всяко страдание в живота, но го чувстват. Тяхната любов е така безгранична и така всеобхватно е тяхното състрадание, че те се отказват от своето лично спасение и посвещават живота си на възвишената цел да служат на човечеството и на самоусъвършенстването.

Такава е целта на бодхисатвата. Този идеал на бодхисатвата е най-изящното и красиво нещо, което някога е било давано на света; защото кое може да бъде по-благородно от един живот на беззаветна служба и съвършена чистота?

Идеалът за бодхисатва е въплъщение на едно типично будистко учение.”

Все пак би било голяма грешка да се допуска, че служенето на ближните представлява изместване или отслабване на усилията и стремежа към висшата цел. Затова великият тибетски светец и поет Миларепа, сам осъществил тази цел, прави следващото предупреждение:” Човек не трябва да бъде свръхусърден и припрян в целта си да служи на другите, ако още сам той не е разбрал напълно истината. В противен случай той би бил сляп водач на слепци. Докато съществува небето, не ще липсват страдащи същества, на които човек може да служи, и за всеки отделен човек ще се появи възможността за такава служба. Но дотогава, напомням на всеки от вас, придържайте се само към единственото си решение, а именно да постигнете състоянието на Буда за спасението на всички живи вещества.”

За да се осъществи това, необходимо е да се упражняват висшите добродетели /парамита/ на бодхисатвата. Тези добродетели или “съвършенства” са следните:

• Съвършенство на даването, чийто връх е пълната всеотдайност.

• Съвършена нравственост, кулминацията на която е всеобхватната любов.

• Съвършенство на търпението, което се състои в прощаването /на всяка извършена спрямо нас несправедливост/ и в преодоляването на всяко чувство на омраза или лоши намерения.

• Съвършенство на усилието, чиято кулминаия е непоколебимата решителност да се постигне просветлението.

• Съвършенство на вглъбяването или на вътрешното движение, чийто връх е познанието на действителността и собствения дух.

• Съвършенство на мъдростта , висшата точка на което е съвършеното просветление.
Бодхисатвата няма амбицията да поучава другите дори с личния си пример, той следва духовния си път, без да изпуска от погледа си благополучието на своите съвременници. Той узрява за своята възвишена цел и вдъхновява другите да постъпят като него.

Никоя жертва , която принасяме за другите, докато напредваме по своя път, не е напразна, дори ако не бъде оценена или тези, за които е извършена, злоупотребят с нея. Всяка жертва е отказ, победа над самите нас и затова тя е акт на освобождение. Колкото повече се освобождаваме от своето аз и разбиваме стените на построения от нас самите затвор, толкова по-голяма става яснотата и светлината на нашата същност, а с нея и убедителността на нашия живот. С това помагаме на другите много повече, отколкото са филантропичните постъпки, благочестиви думи и проповеди.

Но тези, които избягват контактите си със светския живот, се лишават от себеотрицанието, жертването, отказа от спечелени с усилия блага, от отказа от това, което им е мило и скъпо, от службата за другите и изпробване на силите си в изкушенията и изпитанията на живота. Още веднъж повтаряме: да помагаш на другите и да помагаш на себе си – тези две неща вървят ръка за ръка. Едното не може без другото.

Лама Анагарика ГОВИНДА

 

Изпрати на приятел

Полетата, отбелязани с *, са задължителни за попълване.

Попитай „Дар“

Полетата, отбелязани с *, са задължителни за попълване.

Още статии от „Духовни ценности“

Всички статии по темата

 

Новини

Работно време
на Здравен център „Дар“ 
Гонг медитациите ще бъдат възобновени
след премахването на извънредното положение на 18.05 /събота/ от 18:30 до 29:00 ч. 
Курс Здрaви очи без очила
9 и 10 май 
Масажи в „Дар“
ИЗБЕРЕТЕ ТУК 
Отдаваме зала под наем
За йога, танци, семинари, лекции, курсове, презентации и др. 

Календар

ВЕЛИКИЯ ПОСТ
започва на 2 март и продължава до 19 април, Великден За постите

Април 2020 май 2020 Юни 2020
понеделниквторниксрядачетвъртъкпетъксъботанеделя
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
  • Пости Пости
  • Новолуние Новолуние
  • Пълнолуние Пълнолуние
  • Ден на „екадаши“ Ден на „екадаши“

За лунния календар

Издателство

book-cover book-cover book-cover book-cover book-cover book-cover
Aдрес на Здравен център „Дар“: София 1000, ул. „Д-р Г. Вълкович“ 6, тел. 02/ 986 75 09 и 0876 809 609, email: info@dar-center.com

© 2020 Здравен център „Дар“ Всички права запазени.

Този уеб сайт е създаден от Димо Димов (dimodi). Дизайн: Здравен център Дар.